诉说心语辅导坊欢迎您的浏览 永续发展素质教育~激发个人潜质~体现国家宏愿

通告

★☆ 欢 迎 光 临 博 爱 学 校 辅 导 坊 ☆★ SELAMAT DATANG KE BLOG BIMBINGAN SJK(C) PA YAI ★☆

Your Translator

English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

春风化雨育英才 博爱教育创未来


widgeo.net

Monday 19 December 2011

SEJARAH SEKOLAH


SJK(C)Pa Yai telah ditubuhkan pada tahun 1938 dan dikenali sebagai Sekolah Rendah Cina Kai Ming. Guru Besar pertama ialah Encik Cheng Yu Teng.Sekolah terletak di Batu 1, Jalan Mersing, Kluang. Bangunan sekolah telah dimusnahkan dalam Perang Dunia Kedua dan dibina semula pada tahun 1946. 

Pada tahun 1951, sekolah dipindahkan ke Kampung Paya dan nama sekolah diubah kepada SJK(C) Pa Yai pada tahun 1955. Dengan bantuan dan sokongan serta kerjasama daripada semua kakitangan sekolah, Jemaah Pengurus Sekolah, PIBG, masyarakat tempatan serta pihak Pejabat Pelajaran Daerah Kluang, sekolah ini telah berkembang menjadi sekolah SJK(C) yang terbesar di Kluang dan memiliki bangunan empat tingkat, makmal komputer dan dewan besar yang dilengkapi dengan pelbagai kemudahan moden. 

Pada Tahun 2009, SJK(C) Pa Yai telah memenangi Anugerah Emas (Kategori Pengurusan Kokurikulum) dalam Majlis Anugerah Kualiti PPD Kluang. Mulai Tahun 2011, semua kelas bertukar kepada sesi pagi selepas bangunan tiga tingkat siap dibina. Sekolah sekarang juga memiliki 2 buah Kelas Pendidikan Khas dan sebuah Kelas Prasekolah. 

Jumlah murid sekolah ialah 1456 orang. Sekolah membuka 43 kelas dengan bilangan guru seramai 76 orang.

No comments:

Post a Comment

Unit Bimbingan Dan Kaunseling SJK(C) Pa Yai 居銮博爱学校辅导坊

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...